Drama/teater

Drama/teater 3 nybegynner/litt øvet 8-10 år

Drama/teater 4 øvet/viderekomne 11-12 år

Drama/teater 5 Ungdom

Drama-/teaterelevene blir automatisk medlem av kulturskolens barne- og ungdomsteater som setter opp felles forestillinger en gang i året.

Elevene får lære mange ulike former for teater, dramaleker, øvelser og skuespillerteknikker. De får også et innblikk i dramatiske knep og triks som er nyttig å kunne hvis man liker å spille roller og opptre. I drama og teater får du utviklet dine evner i skuespill og får en variert bakgrunn i drama/teater. Vi gir deg derfor praksis i improvisasjon, bevegelse, stemmebruk, norske dialekter, pust, dramaturgi, tegneseriemime, rytme, sceniske utrykk, manuslesing og ulike skuespillerteknikker.

Elevene får både utviklet sin evne til å spille velkjente, ukjente, virkelige, og oppdiktete rollefigurer og figurtyper. Elevene tilegner seg også kunnskaper innen kostyme og sminke.

Våre elever lærer å stole på sin egen unike fantasi, og lærer å utvikle den. Dette er en side ved drama og teaterfaget som er spesielt viktig for oss. I løpet av skoleåret får alle elevene både delta på personlige forestillinger basert på egne ideer/tekster og får delta på forestillinger som er basert på fastsatte tekster. I månedene før forestilling får elevene utfolde seg i ulike dramatiske prosesser og får i tillegg leke og eksperimentere med lys, musikk, film, kostymer eller rekvisitter.

Drama/teater skal være gøy, og noe elevene kan glede seg til fra uke til uke. Vi legger opp til at elevene får lære ved å "gjøre". Noe av det aller viktigste for oss er å legge til rette for en trygg og hyggelig gruppefølelse hvor elevene har toleranse for seg selv og de andre i gruppa. Vi oppnår en slik gruppefølelse ved å gjøre dramatiske øvelser og leker som fokuserer på konsentrasjon, samarbeid, fysisk kontakt, positiv støtte, dramatiske blikkpunkt, avspenning, vennskapelighet og ensemble.