Skip to main content Skip to footer

Tuba

Tuba og euphonium er mest brukt i korps men kan også brukes i kammermusikk, orkester og storband. Undervisningen på kulturskolen tar utgangspunkt i elevens nivå og ambisjoner.

Undervisningen
Tuba og euphonium tilhører messinginstrumentene sammen med trompet, kornett, horn, valthorn, og trombone. I kulturskolen kan man få undervisning på alle messinginstrumenter.

Alder
Man kan begynne å spille på euphonium når man er ca 10 år gammel, avhengig av elevens størrelse

Samspill
Det er meget gode samspillsmuligheter for tuba og euphonium. De fleste som starter på tuba eller euphonium spiller allerede i et skolekorps. I tillegg kan man spille kammermusikk i små grupper eller man kan delta i storband og forskjellige større og mindre prosjekter. Det avholdes jevnlig konserter, hvor elever spiller for hverandre og for familie og venner.

Instrument
Kulturskolen har ikke tuba eller euphonium til utleie. Hvis man vil spille tuba eller euphonium bør man snakke med sitt lokale skolekorps først.

Øving
For å oppnå et tilfredsstillende resultat, må man være innstilt på å øve regelmessig hjemme, helst daglig.

Startalder fra 10 år

Foto: Ann Kristin Andersson